FANDOM

Pod każdym pływem ukrywają się następne a powierzchnia wody nie utrzymuje ciężaru

porzekadło Tiste Edur

Dzieci Cienia. Szaroskóre dzieci Ciemności i Światła. Nazywani przez Moranthów Dziećmi Zniszczonej Groty. Przez Barghastów nazywani T’isten’ur. (MKP3, MKP5, MKP7-9)

Historia Edytuj

Tiste Edur początkowo władali pradawną grotą Kurald Emurlahn. Z powodu strzaskania ich groty, Tiste Edur byli zmuszeni do inwazji fizycznego świata Malazańskiej Księgi Poległych, gdzie na kontynencie Lether, wraz z Tiste Andii pokonali K'Chain Che'Malle.

Tiste Edur walczyli na morzach z przodkami Barghastów.[1] Z częścią tych pra-Barghastów Tiste Edur współistnieli pokojowo, dzieląc się z nimi wiedzą alchemiczną.[2]

Głównym miejscem osadnictwa Tiste Edur była północna, subpolarna część Letheru. Na przełomie szóstego i siódmego dziesięciolecia jedenastego wieku snu Pożogi pięć plemion Tiste Edur zostało zjednoczonych przez króla-czarnoksięznika Hannana Mosaga, a następnie podbiło sąsiednie Królestwo Letheru, ustanawiając efemeryczne Cesarstwo Letheru. Po ostatecznej śmierci swego władcy - Cesarza Tysiąca Śmierci - Tiste Edur opuścili terenu Królestwa Letheru i powrócili na północ.

Potomkowie Tiste Edur stanowili również rolniczną ludność królestwa Sepiku, nazywaną Rulhun'tal ven'or, czyli Błotnoskórzy. W 1165 r. królestwo to zostało zniszczone przez siły Cesarstwa Letheru, a szaroskórzy mieszkańcy Sepiku pod przymusem zabrani do Letheru. Uwolnieni w Letheras zostali oni przeniesieni przez pradawnego boga mórz Maela na wyspy.

Plemiona Edytuj

Map Edur Lands

Posiadłości Edur na kontynencie Lether

Edur zamieszkujący kontynent Lether dzielili się na sześć plemion: Arapay, Sollanta, Merude, Den-Ratha, Beneda, Hiroth.

Religia Edytuj

U podstaw religii Edur leżała cześć składana Ojcowi Cieniowi - Scabandariemu Krwawookiemu. W rytuałach religijnych kobiet kwestie zdrady Scabandariego były zgodnie z faktycznym przebiegiem zdarzeń.

Wszystkie kobiety Edur były kapłankami Cienia.

Magia Edytuj

Sześćdziesiąt procent Edur posiadało zdolności czarodziejskie.

(i płytki)

Przypisy Edytuj

  1. Immasowie i Toblakai - Pierwsze Rodziny, które wylądowały na Genabackis.
  2. Ta grupa pra-Barghastów dała początek społeczeństwu Moranthów, zaś alchemię Moranthowie zastosowali do wytwarzania ładunków wybuchowych.