FANDOM

Tiste Andii byli humanoidalną Rasą Starszą, dziećmi Matki Ciemności. Pierwsze dzieci Matki Ciemności, były jej ukochanymi, mieszkańcami ziemi przed nadejściem światła. Czasem określani byli Duszami Bezgwiezdnej Nocy. Tiste Andii byli nieśmiertelni. Liderem i Arcymagiem Tiste Andii był Anomander Rake.

Przed nadejściem światła, Tiste Andii żyli samotnie w Kurald Galain. Ich pierwszym miastem było Kharkanas. Andii czcili Matkę Ciemność, lecz gdy ona odeszła, Tiste Andii wpadli w zamieszanie, opuścili Kharkanas i tułali się z miejsca na miejsce, podążając za Anomanderem, jako swoim władcą.

W Ogrodach Księżyca Edytuj

Kontyngent Tiste Andii walczył pod dowództwem Caladana Brooda, przeciwko Imperium Malazańskiemu. Potrafili odszukać agentów Szponu z pewnego dystansu i w rezultacie, gdy zakończyło się Oblężenie Pale, w 5-tej i 6-tej armii nie było już żadnego agenta Szponu.

Magowie Tiste Andii rozpoczęli sekretną wojnę z Gildią Asasynów na dachach Darudżystanu. Używali ciężkich, antycznych kusz, długich noży oraz magii, głównie by wznosić się i opadać na budynki. Jedną z ich pierwszych ofiar był Talo Krafar. Próbowali również zabić Crokusa, ale przez ingerencję Oponn którzy zostawili na szczycie dachu swoją monetę, Crokus uniknął zasadzki schyliwszy się by podnieść zgubę; po czym szczęśliwie unikając śmierci trafił do Tawerny Feniksa. Zabójcy uznali, że w ów przedziwny zbieg okoliczności był spowodowany ingerencją Ascendentów. Dowódca łowców, kobieta, stwierdziła, że fakt ucieczki świadka może być użyteczny w rozprzestrzenieniu się plotki o ich akcji. Jeden z zabójców przyznał, że Crokusowi pomagał ktoś z poczuciem humoru. Wspomniany wyżej dowódca grupy, kobieta o imieniu Serrat, była jedną z najznakomitszych asasynów pośród Andii. Została wyznaczona przez dowódcę, do upolowania posiadacza monety, ale po jej kilkukrotnych nieudanych zamachach sfrustrował się i zrezygnował z zadania.

We: Wspomnieniu Lodu Edytuj

UWAGA ZACZYNAJĄ SIĘ SPOJLERY!!!

Przed wydarzeniami we Wspomnieniu Lodu Tiste Andii walczyli razem z Karmazynowa Gwardią i Caladanem Broodem przeciwko Imperium Malazańskiemu podczas Kampanii na Genabackis. Sójeczka, w rozmowie z Korlat (Pierwszym oficerem Anomandera Rake'a), zauważył że Tiste Andii nigdy nie prowadzili kampanii odwrotnej, ani nie grabili ciał poległych wrogów. Zwrócił również uwagę na fakt, iż Tiste Andii nie nosili specjalnej zbroi ani broni, oraz nie ubierali się w złota i srebra, a jedynie przepasane ubrania oraz polerowane kamienie.

Tiste Andii, wliczając Korlat, Orfantal i samego Rake'a tworzyli mieszane siły Zastępu Jednorękiego i armii Caladana Brooda podczas Wojny Panniońskiej. Rake utrzymywał sojusz, gdy Brood dowiedział się, że Dujek Jednoręki został wyciągnięty spod prawa tylko po to, by znaleźć sojusznika w walce z Pannion Domin. Większość Andii udała się z Anomanderem do Odprysku Księżyca, który był ukryty przez większość podróży do Koralu. Kilka tuzinów pozostało z Korlat, by po przybyciu do miasta Koral wesprzeć jednostki naziemne magią w walce z nieumarłymi K'Chain Che'Malle. Odprysk Księżyca wyrósł spod wody, ukryty w dnie oceanicznym, niedaleko Zatoki Koral. Wszyscy Tiste Andii na Odprysku, zjednoczyli się by dokonać odsłonięcia Kurald Galain, był to trik jakiego - według Brooda - Tiste Andii nie dokonali odkąd przybyli na świat. Silanah, czerwony Eleint dołączyła do sił Andii. Ostatecznie Rake rozbił Odprysk uderzając w twierdzę Jasnowidza z Pannion Domin.

Odprysk Księżyca został uszkodzony po podwodnej podróży i pozostał w Koralu gdzie okrył go zupełny mrok, spowodowany pełnym odkryciem Kurald Galain. Rake zaoferował pochowanie Sójeczki i Podpalaczy Mostów w Odprysku, a Tiste Andii zamieszkali w Koralu.

SPOJLERY KOŃCZĄ SIĘ!!!

Historia Edytuj

Tiste Andii przybyli do świata Malazańskiego pod dowództwem Silchasa Ruina. Razem z Tiste Edur walczyli w wyniszczającej wojnie z K'Chain Che'Malle. Chociaż zwycięski, ludz Andii był zdziesiątkowany, po niemal 400,000 zostało ich tylko tysiąc. Ocalali zostali później zdradzeni przez Edur i wybici przez rozkaz Scabandariego Krawawookiego. Ów dźgnął również Silchasa w plecy. Inna grupa Andii przybyła w tym czasie na kontynent pod dowództwem Anomandera Rake'a.

Do przybycia Serrat i jej nocnych łowców, język Andii nie był słyszany w rejonach Darudżystanu przez milenia.

Historia wszystkich trzech nacji Tiste jest obiektem Trylogii Kharkanas.

Miejsca Edytuj

  • Kharkanas
  • Niebieska Róża
  • Ławica Avalii
  • Odprysk Księżyca
  • Czarny Koral (po Wojnie Panniońskiej)

Anatomia Edytuj

Tiste Andii byli wyżsi od ludzi, chociaż mieli podobne proporcje. Ich skóra miała czarny kolor, oczy kształt migdałów o zmiennych kolorach. Ich włosy były zazwyczaj długie i czarne bądź srebrne.

Ciekawostki Edytuj

  • Istnieje przypuszczenie, że Andii nie mogli kłamać, dlatego, że ich oczy ukazywały nastrój i emocje.
  • Kilku Andii posiadało zdolności Zmiennokształtne, mając krew Tiama, potrafili się zmieniać w smoki.
  • Książki: (MKP1, MKP3, MKP6-9)

Przypisy Edytuj

  1. Ogrody Księżyca
  2. Wspomnienie Lodu