FANDOM

- Przyboczna, muszę wyznać, że... ulżyło mi.
- Że zostawimy Silandę tym idiotom?
Sotka, Nok i Tavore Paran

Dromona z Quon. Od 1164 r. snu Pożogi jednostka Malazańskiej Floty Imperialnej.

(MKP2, MKP6-7)

Budowa Edytuj

Smukły kadłub. Dwa szeregi wioseł. Trzy maszty - fokmaszt i grotmaszt z ożaglowaniem rejowym (kwadratowe żagle), bezanmaszt z żaglem łacińskim. Okręt miał kolor czarny.

Historia Edytuj

  • Silanda była jedyną jednostką, która miał zezwolenie Republiki Quon na handel z Tiste Andii z Ławicy Avalii. W momencie, gdy Imperium Malazańskie zajęło Quon, okręt znajdował się w rejsie, z którego nigdy nie powrócił.
  • Po przejęciu przez Tiste Edur, okręt żeglował po zalanym Zaczątku. W skład wymordowanej załogi wchodzili głównie Tiste Andii z Ławicy Avali, którzy udali się na poszukiwanie Anomandera Rake. Czary Edur spowodowały, że na pokładzie okrętu nie płynął czas.
  • Karsa Orlong napotkał w Zaczątku Silandę i zabił załogę Tiste Edur, w tym dowodzącego okrętem Binadasa Sengara.
  • W 1164 r. na wodach Zaczątku okręt odnaleźli malazańscy żołnierze, uciekający przed magiczną burzą w cieśninie pomiędzy kontynentem Siedmiu Miast a Wyspą Otataralową. Poprzez groty Kurald Liosan, Thyrllan i Tellann Silanda została przeniesiona na morze Dojal. Z powodu obecnych tam wrogich okrętów Gesler wprowadził Silandę na rzekę Vathar. (MKP9)
  • Przy brodzie na Vatharze żołnierze Straży Przybrzeżnej zostali podporządkowani Siódmej Armii Imperium Malazańskiego i otrzymali zadanie przewiezienia do Arenu około stu dających nadzieję wyzdrowienia ciężej rannych żołnierzy.
  • Po dotarciu do Arenu okręt został włączony do zespołu okrętów admirała Noka.
  • Po spotkaniu admirała Noka z Czternastą Armią w zatoce Sotka, Silanda została oddana ponownie pod dowództwo sierżanta Geslera.
  • Po przybyciu w 1164 r. Czternastej Armii do Malazu Silanda była jednym z trzech okrętów zacumowanych w porcie Malazu, a jej załoga była zmuszona bronić molo przed podburzonym tłumem i Strażą Malazu.
  • Silanda wraz z Łowcami kości wzięła udział w wyprawie do Letheru. Na tamtejszych wodach najmniej oporów przed kierowaniem okrętem miał kapral Trupismród.

Rozbieżność dat: w 1159/60 r. Karsa zabił załogę Tiste Edur, tymczasem wyprawy morskie Edur rozpoczęły się dopiero w 1162 r.

Napęd Edytuj

Tiste Edur przy pomocy czarów zachowali przy życiu zdekapitowane ciała wioślarzy oraz osobno - ich głowy na pokładzie. Kościany gwizdek umożliwiał dowódcy okrętu wydawanie poleceń wioślarzom, za pośrednictwem dobosza, regulującego tempo ruchu wioseł. Silanda mogła w ten sposób osiągać i - w porównaniu z innymi okrętami - długo utrzymywać dużą prędkość. Od Arenu gwizdek był przechowywany przez Pędraka, który zwrócił go Geslerowi nad Zatoką Sotka. Pod nieobecność Geslera okręt napędzany był jedynie siłą żagli.

Malazańska załoga Edytuj

Pierwszą malazańską załogą okrętu byli kadrowy mag Siódemej Armii Kulp, kapral Gesler, jego żołnierze Straży Przybrzeżnej Chmura i Prawda oraz uciekający z Wyspy Otataralowej Heboric, Felisin Paran i Baudin. Podczas podróży przez Kurald Liosan na Silandzie pozostali jedynie Gesler, Chmura i Prawda, którzy doprowadzili ostatecznie okręt do Arenu i zostali wcieleni do Czternastej Armii.

Z Arenu do Zatoki Sotka okręt prowadzili marynarze admirała Noka.

W Zatoce Sotka dowódcą okrętu został ponownie Gesler, a jako załoga wyznaczone zostały 4, 5 i 9 drużyna 9 kompanii Ósmego Legionu.

Zobacz: Załoga Silandy

Przypisy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki