FANDOM

Oto okrwawione ostrogi Jaghutów, którzy jechali na swych duszach bez wytchnienia w głośnej szarży, a zawęźlony łoskot kopyt wybijał na lodzie gwałtowny rytm, niezawodną obietnice... oto Jaghuci walczyli ze zmierzchem na polu strzaskanych kamieni

Rybak kel Tath

Jedna z 4 ras założycielskich. Samotnicy, którzy zbudowali tylko 1 miasto w historii oraz prowadzili tylko 1 wojnę godną tego miana (pod wodzą Kaptura przeciw śmierci). Żyją samotnie w odległych od siebie wieżach, aby nie tworzyć tyranów. Są astrologami, przeprowadzali też skomplikowane eksperymenty biologiczno-magiczne np. nachty, bracia Pień. Gromadzili swoją moc w Finestach. Wygląd: humanoidy nieco wyższe od ludzi, skóra szaro-zielona, pionowe źrenice, wystające dolne kły, często z posrebrzanymi końcówkami. Ich grotą jest Omtose Phellack, posługują się nią, zarówno aby tworzyć lodowce jak i "zamrażać" czas. Skutkiem takiego zamrożenia było min. zanik twierdzy śmierci z kontynentu Letheru. Caladan Brood uważał, że są oni jedyną rasą, która więcej daje światu niż zabiera, oraz, że są idealnym przeciwieństwem Forkul Assailów. Sag'Churok uważał Jaghutów za zbyt szlachetnych na wojny.

"Wojny" z Immasami Edytuj

Pradawne wojny między T'lan Immasami a Jaghutami rozdarły świat na strzępy. Ogromne armie toczyły boje o spustoszone krainy, trupy tworzyły wysokie stosy, ich kości stawały się kośćmi wzgórz, a krew krwią oceanów. Potężne czary sprawiały, że niebo ogarniał ogień...

Historia starożytna tom I - Kinicik Karba'n

Nieliczni z Jaghutów (np. Raest) zostawali tyranami władającymi Imassami. Takie rządy kończyły się wspólnym atakiem zdegustowanych Jaghutów i pragnących się wyrwać z niewoli Imassów. Imassowie stwierdzili, że nie mogą tolerować rasy z której wywodzą się potencjalni tyrani, więc postanowili przeprowadzić eksterminacje wszystkich Jaghutów. Gdy to nie okazało się takie proste Immasowie odprawili rytuał Tellan zamieniając się w T'lan Imassów. Choć Jaghuci mogliby spokojnie wygrać z Immasami prowadzili jedynie działania defensywne otaczając się lodowcami. Jaghuci bronili się rodzinnie, gdy ktoś był zagrożony wzywał swoje rodzeństwo i rodziców. Do konfliktu włączyli się Forkrul Assailowie, początkowo jako arbitrzy, później jako sojusznicy Jaghutów. Przeprowadzono w sumie 30 kampanii przeciw Jaghutom niemal ich wybijając.

Wojna przeciwko śmierci Edytuj

Była to jedyna w historii wojna wypowiedziana przez Jaghutów. Wiadomo, że wydarzyła się ona na długo przed wojnami z Immasami, oraz, że doprowadziła do załamania się Jaghuckiej cywilizacji. Zebrał się w niej cały lud do którego dołączyli także sojusznicy min. część Eleinów. Jej wynikiem jest min. obsadzenie na tronie wielkiego domu śmierci Kaptura (wcześniej przeważnie dusze rozpływały się w pustce).

Zebrał się cały ich lud, zastęp o szczególnie silnej woli. Niezliczone legiony. Ich sztandarem był gniew, a hasłem bojowym niesprawiedliwość. Gdy maszerowali tłukąc mieczami o tarcze, sam czas znalazł swą miarę, rytm stu milionów serc z ostrego żelaza. [...] Twoje imperium {kalloriańskie} było zaledwie podmuchem w porównaniu z tym straszliwym sztormem. [...]Walczyliśmy. Nie chcieliśmy się cofnąć. Przegrywaliśmy. Ginęliśmy. Tak wielu z nas zginęło.[...] Zapłacz nade mną i nad moimi poległymi kuzynami, którzy bez wahania przyłączyli się do niemożliwej do wygrania wojny. Zapamiętaj na zawsze w swej duszy [...}, że Jaghuci wyruszyli na wojnę, jakiej nikt inny nie odważył się toczyć. Pomyśl o nich wszystkich. [...] O poświęceniu, jakiego dla nas dokonali. Pomyśl o Jaghutach i o niewiarygodnym zwycięstwie, jakie odnieśli w chwili klęski. [...] Jaghuci swą największą, jedyną wojnę toczyli z samą Śmiercią.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki